Pilot: »Arlington Unicom, Cardinal 1234, request airport
advisory.«
Controller: »Active is 34, altimeter 30.04, wind 270 at 44, left hand
pattern.«
Pilot: »Say wind again.«
Controller: »Wind 270 at 44.«
Pilot: »Oh – time to go home and take a nap.«
Controller: »Franceair 1234 confirm your type of aircraft. Are you an
Airbus 330 or 340?«
Pilot: »A 340 of course.«
Controller: »Then would you mind switching on the two other engines and
give me a 1000 feet per minute, please.«
Controller: »Mission 53712, climb to flight level 240!«
Pilot: »Sorry, radar, but this turkey does not climb higher.«
Controller: »Delta Fox November, turn right and report your
heading.«
Pilot: »Wilco, 340, 341, 342, 343, ...«
Pilotenschüler: »Tower, please speak slow, I am a baby in English and
lonely in the cockpit.«
Controller: »Eurowing 7133 turn right heading 100 or even
110.«
Pilot: »Okay, nehmen wir die Hälfte, turning right heading
115.«
Controller: »New Zealand 451, descend and maintain 5000, there is a
domestic flight B 737.«
Pilot: »Descend and maintain 5000, New Zealand 451.«
Controller: »New Zealand 451, could you track direct Glenbruck
'prominent landmark' please.«
Pilot: »We can anything you like.«
Controller: »That could be interesting ...«
Lehrer zum Flugschüler, der eine Notlandung simulieren soll: »Haben Sie
sich für ein Terrain entschieden, wo Sie runtergehen wollen?«
Flugschüler: »Ja, den Ackerweg da drüben, gleich neben der
Landebahn.«
Lehrer: »Neben der Landebahn? Warum neben der Bahn, ist was nicht in
Ordnung mit der Piste?«
Flugschüler: »Nein, aber Sie sagten doch, das sei eine
Notlandung.«
Pilot: »Cotonou tower, 5NAAF VFR from Lagos to Cotonou reporting
national boundary this time estimate your field at 10.15.«
Tower: »Ah, ah, fife Novemer Affa Affa foxetrott watta you tipe of
avion?«
Pilot: »This is a DHCI Chipmunk.«
Tower: »...ah, say again.«
Pilot: »DHCI Chipmunk ... C h i p m u n k.«
Tower: »Aahah... a shitmonk!«
Pilot: »Radar, UKA 172 localizer established.«
Controller: »UKA 172 descend on the ILS, can you maintain 170 knots to
four miles DME?«
Pilot: »Depends on the flap setting.«
Controller: »Roger, UKA 172, select a flap setting which permits 170
knots to four miles.«
Controller: »AF 1733, you are on an eight mile final for 27 R. You have
a UH-1 three miles ahead of you on final. Reduce speed to 130 knots.«
Pilot: »Roger, Frankfurt. We're bringing this big bird back to
one-hundred and thirty knots for you.«
Controller (etwas später): »AF 33, helicopter traffic at 90 knots now
one and a half miles ahead of you. Reduce speed further to 110 knots.«
Pilot: »AF thirty-three reducing this bird back further to 110
knots.«
Controller: »AF 33, you are three miles to touchdown, helicopter traffic
now one mile ahead of you. Reduce speed to 90 knots.«
Pilot (pikiert): »Sir, do you know what the stall speed of this C-130
is?«
Controller: »No, but if you ask your co-pilot, he can probably tell
you.«
Pilot: »Radar, N 878, it's very bumpy here at FL 80.«
Controller: »N 878, roger, do you request descend?«
Pilot: »My wife yes, but it's okay for me.«
Controller: »Citation 584, if you stop calling me Center I'll stop
calling you a twin Cessna!«
Controller: »Bonanza Five Eight Six Four Juliett, you have traffic at
your two o'clock position, opposite direction at 8000 feet!«
Pilot: »Bonanza 5864J, we do not see the traffic at two o'clock. But we
have traffic at ten o'clock.«
Controller: »This was a test, Six Four Juliett, and you
passed!«
Controller: »Japanair 123, confirm you are on course to
ARURA?«
Pilot: »Ah, logel, logel.«
Controller: »No, no, Sir. Not to LOGEL. It is not on your
route!«
Pilot: »Santa Monica Tower, be advised that there are numerous pigeons
on short final.«
Tower: »Roger. They are all on frequency and cleared to land.«
Controller: »Delta Quebec Alpha, fliegen Sie in die Kontrollzone auf
Steuerkurs zwo vier null bis zum Anschneiden des Endanfluges Landebahn 14
R.«
Pilot: »Fliege in Kontrollzone auf Steuerkurs zwo vier null bis zum
Endeinschlag auf der 14 R.«
Pilot: »Washington Radar, United 916, we have just been struck by a
tremendous lightning!«
Controller: »United 916, roger, do you have any problems?«
Pilot: »Not really, we just have to change our underwear.«
Pilot: »D-LE, VFR nach Frankfurt, erbitte Roll-Info.«
Turm: »Zum Tor mit der Lichtschranke, danach rechts auf die Bundesstraße
und dann immer den Schildern nach.«
Absetzpilot: »Düsseldorf Radar, Guten Tag, D-EFCC, Deppenwerfen over
Meiersberg, request to climb to flight level 100.«
Pilot: »Tower, say again. Reading you only five.«
Pilot: »McGuire Approach, Piper one two three four requesting flight
following.«
Controller: »Piper two three four, say your final
destination.«
Pilot: »Piper two three four is going to East 60th Street
Manhatten.«
Controller: »CRX 500, are you on course to SUL?«
Pilot: »More or less.«
Controller: »So proceed a little bit more to SUL.«
Während eines Überführungsfluges zweier Huskys:
Las Vegas Departure: »Delta Echo India Charlie India climb and maintain
11.000, confirm you are a pair of Huskys.«
Pilot: »Recleared up to eleven thousand. Negative on pair, we are a
couple, a male and a female Husky.«
Las Vegas Departure: »Understand, you are climbing now 11.000, but you
have a big problem leaving your planes over night in the same hangar.«
Pilot: »Affirm, check with Byron or Graupner for results.«
Während eines Absetzfluges:
Controller: »Sind die Springer schon draußen?«
Pilot: »Na ja..., draußen sind sie schon, aber sie hängen an der Strebe
und schneiden mir Grimassen.«
Pilot: »Niederöblarn, HB XXX kommen.«
Turm: »HB XXX, was ist Ihre Absicht?«
Pilot: »Zwai tusig Metr, i möcht gern ra komme ge lande.«
Turm: »HB XXX, Sie könne schon komme ge lande – aber was
darus wird, das wiß mer no nit.«
Controller: »XTY 234, what is the name of your airline?«
Pilot: »Dobrekayadzenorvorsky Kazak Rabote Airlines, Sir!«
Controller: »Okay, XTY 234, will do for the day, thank you.«
Tower: »Stört Sie die Blitzbefeuerung rechts von Ihnen?«
Pilot: »Mich nicht, aber den Co.«
Tower: »Gut, dann müssen Sie eben fliegen.«
Turm (fragt ergänzend nach dem Flugzeugmuster): »Und was ist Ihr
Typ?«
Pilot: »Rothaarig.«
Pilot: »Approach, Federate 303 is with you at 8000 feet for vectors ILS,
full stop.«
Controller: »Unable Federate 303. The ILS is out of service.«
Pilot: »We'll take the VOR then.«
Controller: »Sir, the VOR is in alarm right now!«
Pilot: »Okay, guess it'll have to be the ADF then.«
Controller: »303, unable. The ADF is down due to traffic
saturation.«
Pilot: »Okay, approach, state my intentions.«
Lufthansa-Pilot (im Anflug auf Berlin kurz nach dem Brünkendorf VOR):
»Warum holen Sie uns denn schon so früh so weit runter? Sie wissen doch, daß
das Fliegen in derart niedriger Höhe für uns sehr unwirtschaftlich ist!«
Controller: »Ja, Sie müssen schon entschuldigen, aber wir haben sehr
viel Verkehr von Tegel aus in Ihre Richtung und mit dem könnten Sie dann
zusammenstoßen.«
Pilot: »Na, das wäre ja noch viel unwirtschaftlicher.«
Tower: »American 81, are you ready for a swingover 25 R?«
Pilot: »Please say again for America 81.«
Tower: »America 81, cleared to land runway 25 left.«
Controller: »BAG 7033, identified. Turn left heading 130, vectoring ILS
25, descend to 5000 feet, QNH 994, speed 210.«
Pilot: »Bißchen viel auf einmal.«
Turm: »Sierra Whiskey, man hat mir gesagt, es sei unprofessionell, wenn
ich Dir zu einer guten Landung gratuliere. Deshalb sage ich das jetzt
nicht.«
Pilot: »Dafür hast Du aber jetzt ein dickes Lob verdient.«
Turm: »Gell!«
Pilot: »Dein Funk war sehr gut heute ...«
Pilot: »Wir wollen ja nicht motzen, aber uns auf 3000 Fuß zu nehmen, war
nicht so gut. Uns fehlte da der Ablaufpunkt.«
Controller: »Ich will ja auch nicht motzen, aber Sie sind entgegen
meiner Freigabe mit Ihrem FMS nicht auf zehn, sondern auf siebeneinhalb Meilen Final
geflogen.«
Pilot: »Also gut, vertragen wir uns wieder.«
Pilot (dessen Start durch ein Check-Car verzögert wird): »Wird
eigentlich die Bahn immer nach dem Start einer alten Tristar gecheckt?«
Turm: »Nee, aber immer vor dem Start eines modernen
Regional-Jets.«
Pilot (LH 876): »... request heading 110 to avoid.«
Controller: »To avoid what?«
Pilot (LH 876): »To avoid delay.«
Controller: »LH 2513 do you read?«
Pilot: »Yes Sir, since the age of seven when I came to
school.«
Pilot: »Woodbine Unicom, I see the airport but how do you tell which
runway is 19?«
Tower: »Down here in South Jersey we paint great big numbers on the ends
of the runways.«
Pilot: »Bangor Departure, this is Cessna Four Seven Six Five.«
Controller: »Cessna Four Seven Six Five, Bangor go ahead.«
Pilot: »Bangor, I don't seem to be making much progress here. How is my
groundspeed?«
Controller: »Well, all depends. If you are a hang glider, you are doing
right well.«
Captain (nach einer etwas mißglückten Landung): »Ladies and Gentlemen,
it's happy hour. You just received two landings for the price of one.«
Tower: »N24331 taxi to holding position and hold.«
Pilot: »To position and hold, N24331.«
Pilot (einer anderen Maschine): »Tower, there's a dead seagull on the
right side of the runway near the wind sock.«
Tower: »Roger. N24331 cleared for take-off – and watch for
dead seagull on the right side of the runway!«
Pilot: »N24331, dead seagull traffic in sight.«
Controller (während eines GCD-Trainings bei Sauwetter): »Delta Bravo
Charlie, sind Sie erfolgreich gelandet?«
Pilot (in unverständlichem Bayrisch): »$ch....rs&rs%xc...«
Controller (zu seinem Nachbarn): »Hast Du den verstanden?«
Nachbar: »Nee.«
Besucher (hinter den beiden wiederholt in verständlichem Bayrisch): »I
muaß z'erscht d'Höh wegdrucka.«
Controller: »LH 4104, direct Frankfurt VOR and please give me a wind
reading at flight level 240.«
Pilot: »300 degrees, 45 knots. Macht fünf Mark.«
Controller: »Das 'direct' macht auch fünf Mark. Dann sind wir also
quitt, oder?«
Verirrter Flugschüler: »Unknown airport with Cessna 150 circling
overhead. Identify yourself.«
Fluglehrer (während einer Überlandeinweisung): »By the way: what is the
purpose of the propeller?«
Flugschüler: »To keep the airplane constantely flying.«
Fluglehrer: »Right. And what else?«
Flugschüler: »???«
Fluglehrer: »To keep the pilot constantely cool. If you don't think so,
just stop it and watch you sweat.«
Fluglehrer (macht während eines Nachtübungsfluges alle Panel-Lichter aus):
»Okay, soeben sind Ihnen alle Lichter ausgegangen, was machen Sie
jetzt?«
Flugschüler (holt eine Taschenlampe aus der Seitentasche): »Ich nehme
meine Taschenlampe.«
Fluglehrer (kassiert die Lampe): »Die Batterien sind aber leer, was
machen Sie jetzt?«
Flugschüler (kramt eine zweite Lampe hervor): »Ich nehme eine andere
Lampe.«
Fluglehrer (nimmt ihm auch diese weg): »Bei der ist die Birne
durchgebrannt, was machen Sie nun?«
Flugschüler (holt eine dritte Lampe aus der Seitentasche): »Ich nehme
diese.«
Fluglehrer (schnappt sich auch die dritte Lampe): »Also, alle
Taschenlampen sind kaputt, was nun?«
Flugschüler (zieht einen elektrischen Leuchtstab aus seiner Jackentasche):
»Dann nehm' ich halt den.«
Fluglehrer (entnervt): »... fliegen Sie die Maschine einfach ohne Licht,
okay?«
Tower: »N1234, do you read the tower?«
Pilot: »675, Sir.«
Tower: »N1234, say again.«
Pilot: »I think it is 675.«
Tower: »What do mean by 675?«
Pilot: »I mean, I think, I read 'Elevation 675 feet' on the tower as I
taxied by for take-off this morning, but I'm too far away to read it now.«
Tower: »N1234, you are cleared to land. Please give the tower a call on
the telephone after you have tied down.«
Tower: »N2234, are you a Cessna?«
Pilot: »No Sir, I'm a male hispanic.«
Pilot: »The first officer says he has you in sight.«
Controller: »Roger. The first officer is cleared for a visual approach
runway 27 right, but you continue on that 180 heading and descend down to
3000.«
Tower: »Helicopter three nine Echo, do you have Papa?«
Pilot: »Yes Ma'am, I do. But he lives in Mississippi.«
Pilot: »Palm Springs Approach, Cessna 124, I am over the golf
course.«
Controller: »Great. That narrows it down to 89 golf courses in the Palm
Spring area ...«
Pilot (nach langer Pause am Funk): »Rhine Radar from LH 883.«
Controller: »LH 883 go ahead.«
Pilot: »Ich wollt' nur mal hören, ob noch jemand da ist.«
Tower: »Cheyenne Eight Romeo Charlie, cleared to land runway 13 left.
Caution a flock of buzzards circling over the approach end of the runway.«
Pilot: »Roger. I hope they're not for us.«
Tower: »That all depends on your landing.«
Piloten-Gebet:
Oh, controller, who sits in tower,
hallowed be thy sector, thy traffic
come, thy instructions be done on the
ground as they are in the air.
Give us today our radar vectors,
and forgive us our TCA incursions
as we forgive those who cut us off on final.
And lead us not into adverse weather,
but deliver us our clearances.
Roger.
Controller: »LH 1234 give me a good rate of climb.«
Pilot: »Okay, 4000.«
Anderer Pilot (auf derselben Frequenz): »Habt Ihr heute keine
Passagiere?«
Pilot: »Wenn wir keine Passagiere haben, machen wir 7000!«
Ein Tower-Lotse bemerkt an einer amerikanischen Transportmaschine im Landeanflug, daß
das Fahrwerk nicht ausgefahren ist. Der Pilot der Maschine ist als Rauhbein bekannt,
deshalb der vorsichtige Hinweis des Tower-Lotsen: »US Air 224, your gear
seems not to be in place, Sir.«
Pilot: »You operate your tower, I operate my aircraft, okay?«
Approach (Shannon): »Shamrock 228, do you read me?«
Pilot: »Well, I don't read you, but I hear you five by five.«
Controller (London): »Cubana 438, you're cleared Dover VOR
direct.«
Pilot: »Understand cleared Koksy VOR?«
Controller: »Okay, cleared Koksy VOR ...«
Pilot: »LH 2506, Tegel Ground, request taxi.«
Ground: »LH 2506, as number two to the hold runway 26 right via SM, TR
then backtrack 26 left.«
Pilot (schon sehr später Abend): »... we'll follow the company
...«
Flugschüler: »Jeffco tower this is Cessna N21R on final for runway
11.«
Tower: »Cessna N21R you are not on final. Final is when you don't have
to turn anymore to get to the runway.«
Auf der Tower-Frequenz von Berlin Tegel.
Pilot: »... request runway two eight left.«
Tower: »... äh, die zwo acht müssen wir vorher noch'n bißchen planieren.
Würden Sie solange mit der null acht vorlieb nehmen?«
Pilot: »Request runway 27.«
Controller: »Unable.«
Pilot: »Approach, do you know that the wind at six thousand is 270 at
fifty?«
Controller: »Yeah, we do, and if we could jack up the airport to 6000,
you could have that runway, expect runway 14.«
Controller: »Air Force five four, it appears that your engine has... Oh,
disregard, I see you've already ejected.«
Controller: »Japan Air Ten Heavy, how about a radio check?«
Pilot: »Lojah, switching.«
Pilot: »How far behind the traffic are we?«
Controller: »Three miles.«
Pilot: »That does not look like three miles.«
Controller: »You are a mile and a half from him and he is a mile and a
half from you, that's three miles, cleared visual approach.«
Pilot: »EWG 006, we're ready for departure.«
Tower: »Roger, stand by one moment. I've to watch the preceding departed
Fokker 50.«
Pilot: »... Must be breathtaking!«
Fluglehrer: »Also, beginnen wir mal mit was ganz Einfachem: Fliegen Sie
bitte waagerecht geradeaus.«
Flugschüler: »Was wollen Sie zuerst haben?«
Pilot: »Approach, how far are we from the airport in minutes?«
Controller: »N63MG, the faster you go, the quicker you'll get
there.«
Controller: »Skywagon 63MG, sure you can have 8 miles behind the HEAVY,
there will be a Delta 1011 trijet between you and him.«
Controller: »Climb like your life depends on it, because it
does.«
Controller: »Put the airplane in your compass on N and get out of my
air-space.«
Pilot: »London, Midland 325, we have a problem.«
Controller: »Midland 325, London, what's the nature of your
problem?«
Pilot: »We have severe vibration in our port engine.«
Controller: »Roger, Midland 325, you're two miles south of
Luton.«
Pilot: »Thank you, London, it's not that severe ...«
Pilot: »Approach, what is our sequence?«
Controller: »Calling for sequence, I missed your callsign, but if I find
out what it is, you're the last.«
Controller (nach Schichtwechsel): »Attention all aircraft: previous
controller is no longer a factor.«
Controller: »Condor 905, London, proceed direct Ottringham. Confirm your
routing after – we are unable to locate 'Rudesfeld'. Can you advise the
three-letter-ident, please?«
Pilot: »London, Condor 905, I say again, after Ottringham, we go direct
to Blufa, the 'route as filed'.«
Pilot: »Ground, Lufthansa 1130, request start-up to
Düsseldorf.«
Ground: »Well, Lufthansa 1130, we have a flightplan to Leipzig! Would
you ask your passengers where they like to go?«
Pilot: »Ground, Husky XX request airtaxi to the active.«
Ground: »What is airtaxi?«
Pilot: »Airtaxi is taxiing without the wheels on the taxiway.«
Ground: »... Cleared to airtaxi, no speed restriction, runway 26, call
the tower for airtaxi take-off.«
Pilot: »London, Shuttle 3 B, with you, approaching –
(Geräusch von Husten und Spucken) – Bovingdon. Sorry about
that – had a mouthfull of muesli. What are the delays like this
morning?«
Controller: »About 15 minutes, Shuttle 3 B, time for another bowl
...«
Pilot: »Tower, this is Charlie four seven five, please say temperature
in Celsius.«
Tower: »Sorry, Charlie four seven five, we only have time in
Fahrenheit.«
Controller: »Delta Yankee Zulu, you're gonna have to press the
push-to-talk-switch if you are talking to me, 'cause I can't see when you nodd your
head.«
Controller: »Condor 324, about three miles ahead you've got traffic 12
o'clock five miles.«
Controller: »British 423, radio check?«
Pilot: »2000 feet per minute, British 423.«
Controller: »British 423, I mean radio check ...«
Pilot: »Say again.«
Controller: »British 423, a radio check, please.«
Pilot: »Oh, I see – well, obviously not very good!«
Pilot: »Approach, Lufthansa 1635, what is this aircraft doing at my
altitude?«
Approach: »Lufthansa 1635, what makes you think it is your altitude,
Captain?«
Tower: »Delta Zulu Zulu advise when ready to copy clearance.«
Pilot: »Go ahead, Sir.«
Tower: »Delta Zulu Zulu cleared to Berlin Schönefeld after Sylt NDB
direct to Brünkendorf VOR, squawk 4016. After departure contact Bremen Radar on
128.77.«
Pilot: »Delta Zulu Zulu is cleared to Berlin Schönefeld via Elbe 4
Sierra departure flight planned route, squawk 7345 after departure Bremen Radar on
123.6.«
Tower: »Naja ... fast.«
Pilot: »Denver Center, Great America 123 with you at flight level 280,
smooth as a gravy sandwich.«
Controller: »Great America 123, expect some lumps in that sandwich. A
United jet 20 miles ahead reported light to moderate turbulence.«
Controller: »Delta Romeo Whiskey, fliegen Sie einen Vollkreis über
November.«
Pilot: »Delta Romeo Whiskey, wil... ah, wird eingeführt.«
Controller: »DEIDU, you are clear of airspace Charlie.«
Kunstflug-Schüler: »Cleared for airspace Charlie, DEIDU.«
(Ost-)Kunstflug-Lehrer: »Ach ihr Wessis mit euerm Englisch
...«
Controller: »Herkey 25, do you intend to execute a low or a high
TACAN-approach into Ramstein?«
Pilot: »Affirm.«
Controller: »Affirm what?«
Pilot: »Affirm, Sir?«
Approach-Controller (genervt): »Will the Seneca with the gravelly voice
and the bad radio please stand by!«
Controller: »November 256 MR, do you have ground contact?«
Pilot: »We can see the ground, but we'll reserve contact for the
runway.«
Lademeister (einer Cargo 707 zum ersten Mal auf dem Pilotensitz, drückt
versehentlich die Sendetaste): »Hey, this is great! I see, why you pilots like
this seat so much, you can see everything from here. This is just like Starship
Enterprise. All ahead Mister Sulu, warp factor ten!«
Controller: »You wanna get back on Intercom, you are transmitting on my
frequency, Captain Kirk.«
Pilot (very british, während einer aufwendigen Radarführung): »Arrival,
do you paint your name on your screen?«
Controller: »Mooney 3898H, traffic at your ten o'clock, a
Learjet.«
Pilot: »I have traffic in sight.«
Controller: »98H, follow the Lear for right traffic to runway
31.«
Pilot: »Roger. I know Mooneys are known to be fast, but you'll have to
beam me up some booster rockets if you want me to keep up.«
Controller: »Sorry, our transporter is down at the moment. So do the
best you can and contact tower.«
Fluglehrer: »How do you judge altitude during the flare?«
Flugschüler: »It's easy: I continue the approach until you stiffen up,
then I pull back.«
Controller: »Lufthansa 1234 squawk 2330.«
Pilot: »Should be on.«
Controller: »Sorry, Lufthansa 1234, I have no target.«
Pilot (nach einer Pause): »How is that?«
Controller: »Okay, I've got your target now.«
Pilot: »Das ist ein ganz neuer Flieger, bei dem geht noch nicht
alles.«
Controller: »US Air 353, contact Cleveland Center on 135.6.«
Controller: »US Air 353, contact Cleveland Center on 135.6!«
Controller: »US Air 353, you're like my wife: you never
listen!«
Pilot: »Center, this is US Air 553, maybe if you called her by the
right name you'd get a better response.«
Pilot: »Tower, gibt's hier eigentlich einen Windsack am
Platz?«
Tower: »Eigentlich schon, aber der ist zur Zeit in der
Wäsche.«
Controller: »British Charter 746, are you still climbing? I have a
frozen mode C readout!«
Pilot (einer Tristar): »No, we are supposed to be climbing, only
probably at a slower rate than mode C updates.«
Pilot: »Ground, may we overtake the Challenger on taxiway
Sierra?«
Ground: »Affirm, but it's not a Challenger, it's a regional
jet.«
Pilot: »Okay, aber er taxied so langsam wie'n Challenger.«
Approach: »United 1227, did I tell you to go direct Mission
Bay?«
Pilot: »Yes Sir, we're on the way to Mission Bay, United
1227.«
Dritter Pilot: »The brain is always the third thing to go... I can't
remember what is first or second.«
Tower: »Sagt mal, warum fliegt Ihr eigentlich so tief?«
Pilot: »Das liegt an unserem Höhenmesser, der zeigt so wenig
an.«
Pilot: »Budapest Radar, Lufthansa 1234, about 100 feet below we see
another aircraft, it seems to be very dangerous, give us another flight level. Can't
you see it?«
Controller: »Don't worry Sir, we have you on radar.«
Controller: »AN 461, descend now to flight level 240, make it with 2000
feet or more... (Pause) ... or less.«
Pilot: »Down flight level 240, 2000 feet, confirm now 'more' or 'less'
...?«
Controller: »... make it more or less ...«
Controller: »Delta 123, radar contact. Descend 2100 feet, cleared for
the visual, cleared to land any runway, taxi to the ramp, good night.«
Pilot's survival guarantee:
»Airspeed, altitude or brain – you need at least two of
them.«
Eine French-Line und eine Lauda Air stehen sich auf einem Taxiway in Paris Orly
gegenüber.
Ground: »Lauda 6212 please perform a 360 to the left.«
Pilot (hat bereits zwei Wochen vorher die gleiche Situation erlebt und die
Anweisung ausgeführt): »Sir, I guess if we perform a 360 we'll have the same
problem as before.«
Controller: »Sorry, in this case make a 180 and proceed a few meters
forward.«
Pilot: »Lufthansa 1234, maintaining 240 standing by for higher (request
flight level 390).«
Controller: »Lufthansa 1234 maintain 240.«
Pilot: »How long do we have to expect to stay in 240?«
Controller: »Lufthansa 1234 stand by.«
Pilot (nach fünf Minuten): »Lufthansa 1234 still standing by for
higher. If we have to stay another five minutes in 240, we will not be able to reach
our destination due to fuel consumption.«
Controller: »If I clear you up now, you will meet the opposite 737 in
270 and you will not reach your destination for sure.«
Tower: »November 256 Romeo is cleared to Lakefront Airport as filed,
runway heading, climb and maintain 6000, squawk 5321. Verify VISA number
1234-0008-2310, your charges will be 152 Dollars including Georgia, Alabama,
Mississippi and Louisiana state sales taxes.«
Pilot: »???...«
Tower: »And requested altitude changes are available at 25 Dollar each.
If an instrument approach is desired, precision approach is 50, non-precision is 25
Dollars. Landing fees will be collected at destination. Say VISA expiration
date.«
Pilot: »Alliance tower, Big Airline 737 ready for departure.«
Tower: »Big Airline 737 cleared for take-off. After departure turn
right to 090 and climb to 2500 feet.«
Pilot: »Won't that take me right over the Texas Motor Speedway? I hear
they have concert down there.«
Tower: »Yeah, but it's a rock concert. They'll never know the
difference.«
Pilot: »Columbia approach, 23 Foxtrott.«
Approach: »23 Foxtrott, radar contact, two miles north of Columbia. Say
type of aircraft.«
Pilot: »...«
Approach: »23 Foxtrott, say type of aircraft.«
Pilot (einer anderen Maschine): »Hey 23 Foxtrott, your phone is
ringing!«
Pilot (mit französischem Akzent): »Salt Lake Center, Skyhawk 8AB, want
a vector back home.«
Pilot (einer anderen Maschine): »Heading 090, about 2500
miles.«
Tower: »Britannia 20Y, cleared for immediate take-off 26 L.«
Pilot: »Roger – we're rolling.«
Anfliegende B 747: »Jus' keep rollin' Britannia – and don't
look in your mirror!«
Flugschüler verliert während eines Überlandfluges die Orientierung und nimmt Kontakt
mit ATC auf.
Controller: »What was your last known position?«
Flugschüler: »When I was number one for take-off.«
Airline Captain (während eines turbulenten Fluges): »This is your
captain speaking. I just wanted to take this time to remind you that your seat
cushions can be used as a floating device. Thank you for choosing Delta
Airlines.«
Pilot: »Manchester, Gil-Air 773, with you, passing flight level eight
zero.«
Controller: »Roger, Gil-Air 773 – are you on an assigned
heading?«
Pilot: »Er, roger Manchester – we were, but I've forgotten
it; guess it's what we're on now.«
Pilot: »Berlin Radar, Lufthansa 2215, guten Tag.«
Controller: »Lufthansa 2215, Berlin, guten Tag. Squawk ... stand by
short.«
Pilot: »It's very hard to squawk 'stand by short', Lufthansa
2215.«
Controller: »So squawk 7740, it's easier for you.«
Pilot: »Bay Approach, Cessna 18346 over South County airport at 4000
feet, request to land at San Jose.«
Controller: »Cessna 18346, squawk 4647. Do you have Hotel?«
Pilot: »Negative, we're going to stay with my sister-in-law.«
Anderer Pilot: »N18346 from American 9281, does your sister-in-law have
any extra rooms ...?«
Tower: »Lufthansa 3737 cleared to land runway 25 left.«
Pilot: »Aber da ist noch einer auf der Bahn!«
Tower: »Der ist bis dahin weg. Aber sie können gerne
durchstarten.«
Controller: »November Six Charlie Victor, London, confirm you're on a
radar heading.«
Pilot: »November Six Charlie Victor, yes Sir – one nine zero;
as assigned, before you had your incident!«
Controller: »Lufthansa 1234, I have no transponder signal.«
Pilot: »Lufthansa 1234, äh... Moment.«
Controller: »Kann es vielleicht sein, daß Sie Ihren Transponder gar
nicht eingeschaltet haben?«
Pilot: Ȁh, nein. Aber ich glaube, er ist uns mal kurz
rausgehüpft.«
Controller: »Na, ja. Zum Glück sind wenigstens Sie drin sitzen
geblieben.«
Tower: »VP-CWM, report ready for departure.«
Pilot: »Wilco.«
DLH 1160: »Was ist eigentlich VP?«
Tower: »Das ist Cayman Islands.«
Pilot von VP-CWM: »Des isch glei' hend'r Burladinga!« (Auf
deutsch: »Das liegt gleich hinter Burgladingen«, einer Kleinstadt
auf der Schwäbischen Alb).
Tower: »Delta Mike Zulu, after landing cleared to taxi Alpha 7, via
Kilo, November and Delta 1 and 2.«
Pilot: »Wo ist denn das? Wir kennen und hier noch nicht so
aus.«
Tower: »Das macht nichts. Ich bin auch erst zwei Tage hier.«
Pilot: »*;==?&%%§!!!%&!«
Tower: »Traffic calling Arlington, your transmission was scratchy and
not readable.«
Pilot: »!"*#*&&^^+!«#.«
Tower: »If that scratching is over the city of Arlington and you want
to land, enter right downwind and scratch again.«
Tower: »Lufthansa 123 cleared to land runway 25 right.«
Pilot: »Lufthansa 123 is cleared to land 35 right.«
Tower: »Das dürfte schwierig werden!«
Controller: »Blackbird 478, what is your present position?«
Pilot: »Heading 090, 2000 miles.«
Pilot: »Frankfurt Radar DEZAC Charlie outbound Radial 300 1500 feet,
request climbing to 2500 feet now.«
Controller: »Negative DAC, you are entering airspace Charlie.«
Pilot: »If I don't start climbing now, my Katana wouldn't make it over
the hill of Bad Homburg.«
Controller: »Mission 578N, do you have problems?«
Pilot: »I think, I have lost my compass.«
Controller: »Judging the way you are flying, you lost the whole
instrument panel!«
Controller: »Gulfstream Seven Six Lima, speed 200 knots!«
Pilot: »Say again.«
Controller: »Seven Six Lima, fly speed 200 knots!«
Pilot: »Radar, you're coming in garbled. Say again.«
Controller: »Gulfstream Seven Six Lima, you're overtaking slower
traffic. The numer is two-zero-zero. Either slow to it or turn to it, acknowledge
...«
Pilot: »D-E??? kommen da noch mehr Fallschirme?«
Info: »Ja, noch etwa 20, und beim nächsten Überflug wäre es sinnvoll,
sich vorher danach zu erkundigen.«
Pilot: »Woher soll ich denn wissen, daß es bei Euch Fallschirme
gibt?«
Info: »Zum Beispiel durch einen Blick in die ICAO-Karte.«
Pilot: »Da stehen so viele Zeichen drin.«
Approach: »UKA 413, London, route direct LOREL, descend flight level
120.«
Pilot: »London, UKA 413 direct LOREL, descending flight level 120,
isn't that Stansted going past on our left – what number are
we?«
Approach: »UKA 413, affirm, and in a few minutes you'll see it again on
the right – you're number eight!«
Pilot einer BAe ATP: »Luton Ground, British 745, why did the Monarch
A300 push first? We were ready well before him ...!«
Pilot des A300: »Because we're bigger than you ...«
Pilot: »Tower, Piper Three Five Alpha, ready for departure!«
Tower: »Piper Three Five Alpha, cleared for take-off runway 32
left!«
Tower (nach dem Start der Piper): »Piper Three Five Alpha, do you
realize, you just took off from the taxiway?«
Pilot: »Sorry! Do you want me to come back and try again?«
Tower: »Tower prefers that you not return!«
Pilot: »Is there a time limit on that request?«
Tower: »NO!!!«
Pilot: »Turm, wie kommen wir am besten zu einem guten
Abstellplatz?«
Turm: »Am besten rollend, würde ich sagen.«
Taken from the
»fliegermagazin«-book:
»Rodscher Zwo«; top special Verlag, Hamburg 1998.
ISBN 3-00-003709-8
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